Het langslepende verhaal begint in juni 2013 als Maarten van Tienen met de Citroën DS3 R3 van Hontec-Motorsport aan de finish komt van de 4de klassementsproef van de Vechtdal Rally in Hardenberg. Na de tijdscontrole wordt er een korte controle gehouden door een aantal marshals van de KNAF. Er wordt een korte blik naar binnen geworpen waarna er wordt gezegd “het is oké.” Van Tienen vervolgt de rally en sluit een goed rallyweekend af. Vier weken later valt er een brief van de KNAF op de mat met een boete van 125 euro omdat na controle was geconstateerd dat de brandblusinstallatie niet geactiveerd zou zijn.
Van Tienen legt uit: “Het feit of de brandblusser nu wel of niet geactiveerd was is niet echt een issue. De KNAF beroept zich op de veiligheid en daar is niets mis mee. Alleen wat ik niet begrijp is dat iedereen waarbij dit geconstateerd werd gewoon de rally uit mocht rijden en dat er pas vier weken na afloop van de rally uit het niets een brief met een boete op de mat valt. Als het de KNAF echt om de veiligheid ging dan hadden ze mij op dat moment moeten sommeren om dit ter plekke te verhelpen en mij anders uit moeten sluiten van verdere deelname. Ook het feit dat deze controle pas na 4 klassementsproeven werd uitgevoerd is vreemd omdat alle auto’s voorafgaand aan de rally zijn gekeurd.”
Als van Tienen verhaal haalt bij de KNAF wordt hij op zijn zachtst gezegd onbeschoft behandeld. “Ik heb telefonisch contact gehad met dhr. Slotboom van de KNAF en op de vraag of het de KNAF om de veiligheid ging in deze zaak of om snel geld verdienen werd de verbinding verbroken. Ook het mailcontact met dhr. Slotboom hierna was verre van professioneel. Daar kwam bij dat er in een herinnering van de boete werd gedreigd met het innemen of niet verlengen van mijn licentie als er niet betaald zou worden, iets wat ze nooit hadden mogen doen. Verder heb ik nooit een goed antwoord gekregen op de vraag of de brandblusinstallatie na de tijdcontrole, dus op de verbinding, ook geactiveerd moest zijn.” Niet alleen Maarten van Tienen kreeg een boete van de KNAF voor dit vergrijp, maar bijna 50% van de deelnemers bleek volgens hen de brandblusser niet geactiveerd te hebben tijdens de controle. Velen van hen hebben onder protest, de boete betaald en kunnen naar hun geld fluiten. Zij die nog niet betaald hebben mogen alsnog hun bezwaar toelichten.
Na een tweetal bezwaarschriften en uiteindelijk contact met een redelijk persoon binnen de KNAF leek er schot in de zaak te komen, maar niets bleek minder waar. De KNAF gaf toe dat er fouten zijn gemaakt in de communicatie richting de equipes en dat van Tienen wel duidelijk had gemaakt dat zijn boete niet terecht zou zijn. Hierdoor werd de boete van Maarten van Tienen kwijtgescholden en kon hij zijn licentie gewoon weer verlengen. “Het feit dat de KNAF mijn boete onterecht vind en daarom kwijtscheld is een ding, maar ze geven nog steeds niet toe dat de procedures niet goed opgevolgd zijn. Ook krijgen diegene die onder protest de boete hebben betaald hun geld niet terug. Dat geeft voor mij aan dat ze mijn boete kwijtgescholden hebben omdat ze mij lastig vonden en niet omdat ze toegeven dat er niets van klopt! Ik heb door deze affaire een nare smaak in mijn mond gekregen en ik ben het plezier in de sport dan ook kwijt op dit moment. Mede daarom heb ik besloten om in 2014 mijn aandacht op andere zaken dan rallyrijden te gaan vestigen en niet deel te nemen aan het Nederlands Kampioenschap Rally. Ik vind het jammer, maar in mijn ogen is dat op dit moment de enige juiste beslissing.”