“Het had een prachtige dag kunnen worden”, wist Ton van Genugten, die als winnaar van etappe 5 de special opende. “In de duinen verloor ik een minuut of zeven doordat de twee Kamazzen die achter me waren gestart mijn spoor maar hoefden te volgen. Ze bleven ook strak achter me hangen, zo van ‘laat hem het maar uitzoeken, wij volgen wel’. Ze hebben jammer genoeg niet lang plezier van me gehad.”
De eerste 57 km ging het prima met Van Genugten, maar al 10 km na een neutralisatie van 19 km ging het mis. “Ik reed in een gat en de motor hield ermee op”, moppert Van Genugten. “Doodzonde, want het was echt een proef voor mij.”
Die mening was ook Maurik van den Heuvel toegedaan. “Duinen en bokkenpaden: dat is Ton zijn terrein.” Het had voor hemzelf ook goed kunnen gaan, ware het niet dat de motor opnieuw in de noodloop schoot. “Na 4 km begon het al”, vertelde hij na aankomst in het bivak in San Juan de Marcona. “En dan zijn het nog 300 lange kilometers. Op 70 procent van het vermogen rijden kon niet in deze etappe, met zoveel duinen en zulk zwaar zand. Het waren de zwaarste duinen tot nu toe deze Dakar. Ik heb nog nooit zoveel auto’s vast zien staan. En niet een beetje vast, maar echt hopeloos vast.”
Door de emergency loop kwam Van den Heuvel voortdurend vermogen tekort. Vooral in de duinen was dat een groot probleem. “Dan wordt het ook gevaarlijk. Ik kwam niet boven, ben bijna omgevallen en heb een paar keer vastgezeten. Gewoonlijk geef je op het topje even een spuit gas bij en schiet je er overheen, maar dat kon niet. Janus van Kasteren heeft me losgetrokken.”
Het laatste waypoint, bovenop een berg waar zelfs Gerard de Rooy en Federico Villagra slechts met de grootste moeite bovenkwamen, moest zowel Van den Heuvel als Van Genugten laten lopen. “Dat ging niet”, zegt Van den Heuvel. “Heel frustrerend, maar voor de monteurs is het minstens zo balen als voor ons. Ze proberen er alles aan te doen om het probleem op te lossen, op de rustdag zijn alle stekkertjes en sensoren vervangen en vernieuwd, maar ze kunnen het niet vinden. We zullen het ermee moeten doen en hopen dat het meevalt.”
Omdat veel trucks het waypoint op de berg hebben gemist, maar nog niet alle straftijden zijn verrekend – op het missen van dat waypoint staat een penalty van een uur – is nog niet helemaal duidelijk waar Van den Heuvel en Van Genugten staan in de daguitslag. Wat het klassement betreft: Eduard Nikolaev behoudt de leiding, op 10 minuten voor zijn teamgenoot Dmitry Sotnikov. Achter de beide Kamaz-rijders komt Gerard de Rooy met een achterstand van 1 uur en 50 minuten. Federico Villagra nam de vierde plaats over van Ton van Genugten op 4.06.48. Van Genugten staat vijfde op 23 minuten van zijn Argentijnse teamgenoot.