Oorspronkelijk zou de Vechtdal Rally drie verschillende proeven hebben maar helaas moest er in een laat stadium op last van de autoriteiten een KP op een industrieterrein worden geschrapt. Waarmee de wedstrijd een deel van zijn variatie en een goed aantal kilometers was kwijt geraakt. Wat restte kon Henk Vossen minder boeien. “Ik heb hier al jaren geleden aan mee gedaan en toen kende het parcours veel bochtige trajecten, die je tot het uiterste uitdagen. Nu bestond hij uit veel lange, rechte halen en dat is niet zo mijn ding,” erkent Vossen. “Daarbij ben ik echt iemand die het van regelmaat moet hebben en gewoon even tijd nodig heeft om in mijn ritme te komen. En tegen die tijd is de finishvlag al gevallen. Bovendien vraag ik me af waarom we deze rally voor het NK eigenlijk moeten rijden. Bij mijn weten zijn er regels omtrent het minimum aantal KP’s en wedstrijdkilometers. Ik vraag me dan ook af of de KNAF deze zal laten meetellen voor het kampioenschap”.
Henk Vossen en Eddy Smeets ondervonden in de Vechtdal Rally nagenoeg geen problemen of het zou een niet optimale demperafstelling van de auto moeten zijn voor de 27 km lange tweede en vierde KP. “Maar dat zijn details,” weet Vossen. “En in de laatste KP zat een zogenaamde ‘rondkoers’, waarbij je een bepaald rondje tweemaal moet rijden. Dan loop je de kans dat je op een net voor startende deelnemers stuit. Dat hadden we en ik kon met geen mogelijkheid langs die oude Opel Manta komen. Dat heeft ons zeker tien tot vijftien seconden gekost en daarmee ook twee plaatsen. Maar goed, we hebben hem gereden, hebben de auto heel gehouden en kijken alweer vooruit naar het hoogtepunt van ons seizoen, de WK Rally van Duitsland. Dat wordt weer een hele echte, driedaagse wedstrijd. Ik kijk er ook naar uit die met Eddy Smeets te rijden want onze samenwerking klikt heel erg goed. En ook Eddy heeft er mega veel zin in”.
De Rallye Deutschland is de negende wedstrijd van het wereld rallykampioenschap en wordt van 21 tot en met 23 augustus gehouden in de omgeving van de stad Trier.
Uitslag Vechtdal Rally
1. Van Hoof/Jacobs (Mitsubishi Evo IV) 87 km, 5 KP’s in 43 min.13.7; 2. Van den Heuvel/Bakker (Mitsubishi Evo X N4) op 32.0; 3. Becx/Botson (Ford Fiesta R5) op 35.5; 4. De Koning/Verbaeten (Mitsubishi Evo X R4) op 1.30.2; 5. Smits/Boertje (Ford Escort Cosworth) op 2.23.8; 10. Vossen/Smeets (Mitsubishi Evo X N4) op 3.45.0