Toen Henk Vossen zich in 1972 met een Saab 96 V4 in Eindhoven aanmeldde voor de jaarlijkse Eindhoven-Luik-Eindhoven rally zag de rallysport er heel anders uit dan vandaag de dag. Tegenwoordig bestaat een rally uit een aantal klassementsproeven op afgesloten wegen, waarop de coureurs, met onderlinge tussenpozen, zo snel mogelijk van start naar finish rijden. Wie op alle KP’s bij elkaar opgeteld de kortste tijd heeft gerealiseerd is winnaar. Vijftig jaar geleden ging dat anders. Het was meer een puzzelrit waarbij de deelnemende equipes aan de hand van een routeboek op gedetailleerde wegenkaarten zelf moesten uitzoeken welk traject er door de organisatie werd bedoeld. Overdag, maar ook in donkere nachten. Maakte je een fout door even een verkeerd weggetje uit te stippelen of te kiezen dan kon je zomaar een geheime controlepost missen, wat dan strafseconden opleverde. Bovendien werd op elk traject een gemiddelde snelheid vastgelegd. Te laat bij een controle aankomen betekende strafseconden, te vroeg inklokken eveneens. Het ging om regelmaat en heel secuur navigeren. In 1974 bij Vossens eerste deelname was dat nog steeds zo. Pas eind 70-er jaren werd op het huidige systeem overgeschakeld.
Henk Vossen beschouwt de ELE-Rally als zijn thuiswedstrijd waarbij hij tegelijkertijd met zijn chemisch bedrijf Helichem uitpakt door zakenrelaties en medewerkers naar het parcours en het serviceterrein te brengen. Deze ‘day at the races’ wordt altijd in hoge mate gewaardeerd. Niet in het minst omdat de gasten met eigen ogen de verrichtingen van de inmiddels 68-jarige Tegelse coureur kunnen aanschouwen. Dat er bij Vossen nog geen sleet in zit bewees hij in januari toen hij samen met navigator Jac Gillis een derde plaats in zijn klasse in de vermaarde WK Rally van Monte Carlo scoorde. Verderop dit jaar staan ook nog de WK Rally’s van Duitsland en Frankrijk op het programma. De ELE-Rally is het enige Nederlandse evenement van het duo. “En daar hebben we nog wat goed te maken want vorig jaar reden we naar een zekere tweede plaats toen we op drie KP’s voor de finish helaas uitvielen”, blikt Jac Gillis nog even terug. Dit jaar zal de strijd niet minder spannend zijn. Er hebben zich zeven equipes in de standaard Groep N-klasse aangemeld, waaronder de snelsten van ons land. “We zullen vanaf de eerste meters vol moeten knallen want anders maak je de achterstand nooit meer goed. Aan het materiaal zal het niet liggen want mijn serviceploeg heeft na de Monte Carlo de auto helemaal uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Het is dus aan Jac en mij om ermee te scoren”, blikt Henk Vossen vooruit. Dit komende weekend rijdt de equipe in Noord Duitsland bij wijze van test de Grönegau Rallye.
De 50e ELE-Rally start op vrijdagavond 13 juni om 18.50 uur op de Automotive Campus in Helmond, met daarna tot 0.45 uur 4 klassementsproeven. Op zaterdag is de herstart om 9.00 uur op het serviceterrein van Schippers Stop op Eindhoven Airport, waarna nog 18 KP’s volgen. De finish is om 0.05 uur in Helmond gepland. De deelnemers zullen dan in totaal 192 km op snelheid hebben afgelegd.