Vrijdagavond werd gekozen om eerst ritme te vinden en daarna het tempo op te voeren. Echter was er meteen op de tweede klassementsproef al een warm momentje, de Mitsubishi Lancer Evo X brak uit voor het aanremmen van een bocht. Na alle hoeken van de weg gezien te hebben konden ze gelukkig wel hun weg vervolgen. De auto bleef dit mankement houden maar Antoine was er nu op bedacht waardoor hij de auto toch onder controle wist te houden.
Tijdens de service werd alles gecontroleerd maar niets gevonden. Helaas bleek op eerst volgende klassementsproef dat er echt wel een serieus probleem was en dat de achterremmen niet goed functioneerden. Op de laatste klassementsproef van de vrijdagavond verloor de Evo veel remolie en was ineens de remdruk helemaal weg. “ Ik hoor Antoine met nog zo’n 6 km te gaan door de intercom zeggen “we hebben geen remmen meer.” Ik dacht dat het wel mee zou vallen maar dit was een understatement, we hadden echt totaal niets aan remmen meer. Door stapvoets te rijden en de handrem te gebruiken wist Antoine ons keurig aan de finish te brengen. “ verteld Johan.Het duo duikelde hierdoor in het klassement naar een 18e plaats algemeen. Het serviceteam heeft daarna de lekkage die er bleek te zitten bij de aansluiting naar de remklauw professioneel weten te dichten.
Zaterdagmorgen werd vol goede moed weer gestart met als missie om toch de top tien te gaan proberen te bereiken. Het vertrouwen van Antoine in de auto en zichzelf kwam langzaam maar zeker weer terug en op klassementsproef Stiphout brachten ze een vijfde tijd algemeen op de klok.
Stukje bij beetje slopen ze naar voren in het klassement, na vier proeven op de zaterdag bereikten ze weer de tiende plaats. Op klassementsproef 13 (Wintelre) kwam de pechduivel echter weer om de hoek, er werd een stoeprandje geraakt en 100 meter verder was de band leeg. Met een lekke band werd de resterende 5,3 kilometer afgelegd wat een tijdsverlies bracht van 51 seconden. Het team bleef gesteund door het serviceteam gemotiveerd om de inhaalslag door te blijven zetten. In de laatste klassementsproeven op zaterdagavond liep het allemaal als vanouds en werden er constant tijden in de top tien gereden. Ook een defect in de uitlaat op de laatste klassementsproef kon het duo niet stoppen. De rally werd afgesloten op een verdiende 7e plaats algemeen en een 2e plaats in het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Loon naar werken voor het hele team!
“Alle lof gaat deze keer uit naar het serviceteam. Dit was voor hun een hele lastige rally. Het gebruiken van twee serviceplekken bracht nogal wat organisatorische zaken met zich mee. En daarnaast was het team niet in zijn vertrouwde samenstelling. Twee teamleden die er niet de gehele wedstrijd bij konden zijn en twee nieuwe teamleden die nog helemaal ingewerkt moesten worden.
Onze complimenten gaan uit naar het gehele team zij hebben er voor gezorgd dat wij heel het weekend in de strijd konden blijven voor deze top tien positie” aldus Antoine en Johan.
De Evo krijgt nu een rebuild om over drie weken tijdens de GTC Rally in het weekend van 4 en 5 juli weer van start te gaan.