Het evenement zal dit jaar opgedeeld worden in 4 separate onderdelen:
- ELE Rally
- ELE Historic Rally
- Opel ELEctric Rally
- ELE WRC Demo
Terug naar het jaar 2020, waarin we nog met de Mitsubishi Lancer EVO X reden. Samen met onze huis-tuner Van Hoof Autosport uit Wintelre is het besluit genomen om een nieuwe auto te (laten) bouwen. Maar zoals heel vaak, worden plannen door de meest vreemde en onverwachte situaties overhoop gegooid. Zo ook dit plan. Aangezien het niet gaat om een totaal nieuwe auto, hebben we er voor gekozen om een een 'oude dame' nieuw leven in te blazen. Dit betekend heel Europa rond om aan de juiste onderdelen te komen, En laat dan net de welbekende Corona pandemie roet in het eten gooien. Verplicht thuis blijven dus.
De vele maanden / jaren die daarna kwamen, is het project daardoor helaas op een laag pitje komen te staan. Echter begin 2023 is er weer veel vooruitgang geboekt en kon een planning gemaakt worden. Daarbij bleek 2e helft 2023 mogelijk. Echter door de grondige engineering en de daarbij volgende aanpassingen door de tuner, en talloze leverproblemen bij diverse toeleveranciers, bleek deze deadline helaas niet haalbaar. Begin dit jaar hebben we de target gezet op de ELE Rally. En dat gaat (hopelijk) lukken nu de laatste hand wordt gelegd aan de auto.
Waarom 1988?
De auto die we overnieuw hebben opgebouwd, is een originele Nederlandse auto uit 1986 die in de jaren 80 al als rally-auto in Nederland heeft gereden. Na een totale rust van meer dan 25 jaar in diverse opslagruimtes, is deze dame weer uit coma ontwaakt. In 1988 werd de ELE Rally gewonnen door Mark Lovell in exact het zelfde model: Ford Sierra RS Cosworth (groep A). Echter vanwege de leeftijd zal er niet deelgenomen worden aan de ELE Rally, maar aan de ELE Historic Rally. Daar zal de competitie aangegaan worden met voertuigen uit het zelfde tijdvenster zoals de BMW E30 M3.
Meerdere Rookie equipes
- Antoine van Ballegooijen (Nuenen) zal met zijn navigator Berrie van Boxmeer (Bergen L.) weer wat spektakel hopen te brengen. Deze dame is namelijk een van de moeilijkere voertuigen om in bedwang te houden. Menig bocht zal dan ook overstuurd genomen worden. Zij starten met het startnummer 104.
- Eveneens onder de paraplu van Rookie Automotive Events start Wim Stevens (Eindhoven) met gelegenheidsnavigator Koen Dalvoorde met hun Peugeot 206 GTI 180 in de ELE Rally. Zij hebben startnummer 42.
- De broer van Wim, Wesley Stevens (Eindhoven) start eveneens in een Peugeot 206. Maar dan in de RallyCup versie. Deze auto is gehuurd van, en wordt genavigeerd door Alex Eisenberg (Hengelo Ov.). Ze starten eveneens in de ELE Rally maar dan met startnummer 64.
Op het serviceterrein Habraken 1214 in Veldhoven, komen ze samen met de equipe Jari van Hoof (Wintelre) en Colin Wils (Valkenswaard). Aangezien Fa. Van Hoof Sport alle support gaan leveren bij de eerste wedstrijd van de Ford Sierra.
Externe informatie is te vinden op: