Traditiegetrouw komt in de Eurol Hellendoorn Rally een sterk deelnemersveld aan de start, met snelle rallyrijders uit binnen- en buitenland. Mede daarom is de publieke belangstelling jaarlijks zeer groot, met niet minder dan 75.000 bezoekers over twee dagen. Bob de Jong behoort met zijn Hyundai i20 R5 tot de kanshebbers op een podiumplaats; hij zal het op moeten nemen tegen de dit seizoen ongenaakbare Hermen Kobus (Skoda), maar er moet ook terdege rekening gehouden worden met Kevin van Deijne (Ford), de Belgische Melissa Debackere (Skoda), alsook met de snelle Denen Esben Hegelund en Kristian Poulsen, beiden eveneens rijdend in een Skoda.
Omdat Bob de Jong’s vaste navigator Bjorn Degandt is verhinderd, doet de Hyundai-rijder net als vorig jaar voor Hellendoorn een beroep op Kees Hagman: “Ik heb in het verleden plezierig gereden met Kees en wij kennen elkaar goed en ik kan op hem vertrouwen,” verklaart De Jong zijn keuze voor navigator Kees Hagman. Hagman woont in Goor, niet ver van Hellendoorn, en kent de streek op zijn duimpje: “Dat is een klein voordeel,” weet de ervaren navigator. “Maar het gaat toch vooral om de klik en het wederzijds vertrouwen.” Om de samenwerking nieuw leven in te blazen schreef Bob de Jong zich afgelopen weekeinde in voor de rally in het Belgische Kasterlee. Met Kees Hagman aan zijn zijde kwam de Hyundai-rijder weer snel in zijn ritme en wist hij in de sterk bezette rally beslag te leggen op de tweede plaats. “Het ging meteen weer lekker met Kees en omdat er maar twee klassementsproeven waren die elk vier keer werden verreden konden we telkens wat testen met verschillende afstellingen,” aldus De Jong. “Maar we waren eigenlijk zeer tevreden met de oorspronkelijke settings van Hyundai Motorsport. Wel weten we nu hoe we in Hellendoorn snel in kunnen spelen op wisselende omstandigheden.”
In het weekeinde van 14/15 september gaat de 37e editie van de rally rond Hellendoorn van start. Net als in 2017 vinden start en finish plaats op industrieterrein ’t Lochter bij KartPlaza Actionworld in Nijverdal. Zo wordt het rallyfans nog makkelijker gemaakt om de auto’s en rijders van dichtbij te zien, want ook het serviceterrein is hier gelokaliseerd. In totaal staan er 15 klassementsproeven op het programma, met een lengte van 158,04 km; daarvan is 11,39 km onverhard. Inclusief de verbindingsetappes is de totale lengte van de Eurol Hellendoorn Rally 423,24 km. De proeven vormen een mooie mix van bochtige asfaltwegen, lokale gravelstroken en zandpaden in Salland en Twente. Na de start, op vrijdagavond 14 september om zeven uur ’s avonds bij KartPlaza Nijverdal, staan de eerste vijf klassementsproeven op het programma. Voor het grootste deel in het donker, altijd spectaculair. Zaterdag 15 september gaan de deelnemers ’s ochtends om 9.00 uur op pad voor de tweede etappe, met in de ochtend Mageleresch bij Den Ham, de bekende proef Hellendoorn en de nieuwe proef bij Lemele; ‘s middags gevolgd door de proef op het industrieterrein van Almelo en de klassementsproef bij Ypelo. De finish is ook weer op industrieterrein ’t Lochter bij KartPlaza Nijverdal. ’s Avonds rond zeven uur staat de winnaar daar op het podium.