Nieuws

VB Rallysport toont veerkracht in Hardenberg

Tijdens de Autosoft Vechtdalrally, verreden op zaterdag 16 juni, heeft VB Rallysport zich, na een lastige start van de wedstrijd, knap terug weten te knokken en wederom een podiumplek behaald in de klasse RC4. Na een kleine aanvaring met een paaltje op de eerste proef veroorzaakt door remproblemen wisten rijder Martin van Brussel en navigator Bart Stax met hun witte Ford Fiesta ST150 in de resterende proeven orde op zaken te stellen en beslag te leggen op een mooie 16e plaats in het algemeen klassement en een knappe 2e plaats in de klasse RC4.

De Autosoft Vechtdalrally, het jaarlijkse rallyevenement rondom Hardenberg, kende dit jaar haar 14e editie en bestond uit een tweetal aangepaste klassementsproeven en één volledig nieuwe proef. De deelnemers kregen dit jaar een achttal klassementsproeven voorgeschoteld met een totale afstand van 98 km.

Met de zeer succesvolle ELE Rally nog vers in het geheugen zorgde het serviceteam ervoor dat de rallyauto weer helemaal klaargestoomd werd voor de 2e wedstrijd binnen twee weken.

Vanwege het compacte karakter van deze wedstrijd moest het team op zaterdag al vroeg uit de veren voor de documentcontrole en de technische keuring, welke al om 08:20 uur op het programma stond. Ondertussen werden de drie klassementsproeven door Martin en Bart op papier gezet, waarna het team zich kon opmaken voor de start van de wedstrijd. Rijder Martin: “Dit is mijn 6e deelname aan deze wedstrijd, welke ik als mijn thuiswedstrijd beschouw. De proeven zijn ook dit jaar weer erg snel, wat niet ideaal is voor onze rallyauto maar we gaan ons best doen.

Om 13:01 uur vertrok de eerste deelnemer vanaf het serviceterrein en omstreeks 13:19 uur reed ook de witte Ford Fiesta met startnummer 20 op de ramen onder de startboog door, op naar de 1e proef van de wedstrijd. Bij de start van deze proef moest de equipe enige tijd wachten voordat er gestart kon worden. Echter al kort na de start bleek dat de auto niet lekker aanvoelde en verremde rijder Martin zich op een T-splitsing, met een aanraking met een ANWB-paddenstoel tot gevolg. Wonder boven wonder bleef de schade beperkt tot een kromme kentekenplaat maar het vertrouwen liep wel een deuk op. Nadat tevens een sterke geur van hete remmen de equipe bereikte, veroorzaakt door een aanlopende rechter voorrem, werd gekozen om behouden de rest van de proef uit te rijden. Ondanks de problemen werd op de 2e en 3e proef geprobeerd het tijdverlies te beperken, waarna koers gezet kon worden naar het serviceterrein. Op de service werden de remmen helemaal nagekeken en werd de wielophanging teruggezet naar de oude én vertrouwde stand, waarna de equipe zich als doel stelde om de achterstand van 16 seconden op de directe concurrentie goed te maken.

Vanaf de eerste meters van de 4e proef was het vertrouwen in de auto helemaal terug en zette rijder Martin er een paar tandjes bij, waardoor de tijd op deze proef met 21 seconden werd verbeterd. Ook de tijden op de 5e en 6e proef werden aanzienlijk verbeterd met respectievelijk 12 en 4 seconden, waardoor de achterstand was omgezet in een voorsprong van 0,8 seconden. Tijdens de 2e service werd de rallyauto nogmaals nagelopen en volgetankt, waarna koers werd gezet naar de laatste twee proeven. Ook deze werden zonder problemen afgewerkt, waardoor de voorsprong op de nummer 3 in de klasse RC4 verder opliep naar 11 seconden. In het algemeen klassement wist het team te eindigen op een keurige 16e plaats.

Navigator Bart: “Van de geplande goede start voor dit compacte evenement was helaas geen sprake, maar gelukkig bleken we in staat om dit snel achter ons te laten en er weer vol voor te gaan!

Rijder Martin: “Na het foutje op proef 1 dacht ik dat de wedstrijd erop zat. Gelukkig viel de schade eg mee en konden we de achtervolging inzetten en… met succes! Ik ben erg blij met de tijden die we hebben neergezet en ik kijk nu alweer uit naar de GTC Rally.”

RSS News Feed